Weer even vakantie en Gideon gearriveerd. - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Klaas-Jan Huisman - WaarBenJij.nu Weer even vakantie en Gideon gearriveerd. - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Klaas-Jan Huisman - WaarBenJij.nu

Weer even vakantie en Gideon gearriveerd.

Blijf op de hoogte en volg Klaas-Jan

08 Juli 2015 | Australië, Alice Springs

Zo het is weer tijd voor een verhaaltje. De hele tijd dat ik op de farm was is er niet veel bijzonders gebeurd. Dat maakt het niet minder leuk voor mij maar niet echt interessant voor jullie. Het was zaaitijd dus een drukke periode met veel werk op de trekker en zo nu en dan een ritje op de vrachtwagen tussendoor.
Als Gideon kwam zouden we in mijn autootje gaan reizen maar aangezien die er niet zoveel zin meer in had hebben we de keuze gemaakt een 4x4 te kopen. De keuze is gevallen op een Toyota Land cruiser 4.0 turbodiesel die onverwoestbaar schijnen te zijn. De auto heb ik gekocht bij een betoncentrale in de buurt van de farm. Nog even een beurtje gegeven en wat dingen gerepareerd en toen was het maandag 29 Juni tijd om naar Adelaide te rijden. Onderweg even bij een kapper aan gegaan omdat dat al wel een eeuwigheid was geleden en toen door naar de grote stad. Altijd weer even wennen als je uit alle rust en ruimte je weer tussen zoveel mensen en andere auto’s begeeft. Ik ben naar het hostel gereden waar ik altijd zit als ik in Adelaide ben waar ook Daphne uit Noordwolde zat. Eindelijk iemand die niet begint te lachen als ik begin met praten;) De meeste NL’ers vinden het nogal grappig als ze mijn accent horen. Met Daphne ben ik naar t vliegveld gereden om Gideon op te pikken. Hij was iets eerder geland dan de planning dus hij stond al bij de bagage band. Het voelde voor ons bijden onwerkelijk om elkaar te zien op deze kant van de aarde. Die avond zijn we uit eten geweest en hebben we een fantastische avond gehad. De dag erna hebben we met een groepje uit een hostel een mooie wandeling gemaakt van een uur of 4 vanuit buiten de stad waar de eigenaresse van het hostel ons gedropt had totaan terug in t hostel. Wederom weer een gezellige avond gehad. Dagje erna naar een binnenbad geweest. het is hier natuurlijk wel winter. Om de volgende dag het grote avontuur te laten beginnen. Uitgechekt bij het hostel en afscheid genomen van iedereen en door naar de winkels om al onze camping benodigdheden te kopen. Natuurlijk kon niet alles mee zitten dus werd mijn pin pas nog even ingeslikt. Bij de bank het een en ander geregeld dat ze de nieuwe pas opsturen naar Darwin waar we over een poosje aan zullen komen.
Toen we alles hadden konden we eindelijk vertrekken en na een paar uur richting het noorden te hebben gereden hebben we ons kamp op gezet op een mooi rustig plekje. We waren erg tevreden over onze kookapparatuur en maar op tijd naar bed gegaan om de volgende dag door te kunnen rijden naar de Flinders ranges.
We waren allebei vroeg op dus we konden mooi op tijd vertrekken en genieten van een zonsopkomst waar veel mensen voor zouden willen betalen denkik;) Door de Flinders ranges de eerste offroad wegen gepakt wat echt suuupermooi was. We hebben er nog geen moment spijt van gehad dat we een diesel slurpende 4x4 hebben gekozen voor onze trip. We zien daardoor zoveel meer bijzondere plekken. Toen we de Flinders uit reden hebben we eerst de tank maar weer vol gegooid en de beste weg gevraagd die we konden nemen. Toen Gideon bij de benzinepomp weg reed waren we net de bocht om en zei ik tegen hem: Stop maar even langs de kant van de weg. Gideon: Waarom we rijden net. Klaas: toe nou maar even, stop maar hier. Gideon: Ja jonge, wat is er dan???? Klaas: Wijst een grote grijze harige spin aan bij de achteruitkijkspiegel. Ik denk dat we nooit weer zo snel aan de kant van de weg staan!:-P hahaha prachtig moment.
Na nog 150-200 km dirtroad te hebben gereden hebben we ons kamp weer op gezet en zijn we hout gaan zoeken voor ons kampvuur. Wat een heerlijk gevoel om daar met een biertje en een vuurtje in de middle of nowhere voor de tent te zitten. Sochtends is het kampvuur ook hard nodig omdat de temperatuur snachts nog wel daalt tot het vriespunt. De volgende dag hadden we een dag met veel kilometers en prachtige vergezichten over de desert. bij een enorme mijn langs gereden en aan gekomen in Coober Pedy waar we wat inkopen gedaan hebben en wat rondgekeken om vervolgens ons kamp maar weer op te zetten 20 minuten buiten het dorpje tussen alle Opal proefgaten. De volgende dag zijn we weer vroeg vertrokken en hebben we nog even een kaart gekocht voor 4x4 routes in australie. erg makkelijk als je nergens bereik hebt. Omdat we naar een paar honderd kilometer moesten tanken zijn we een stukje van de highway af gegaan omdat die pomp op de kaart stond. Alleen hadden we allebei niet zo goed gekeken op de kaart. Dit pompstation zat in een Aboriginal community wat zeg maar een soort van indianen reservaat in australie is. Wij toch maar besloten er heen te gaan en na ons vrij ongemakkelijk gevoeld te hebben toch diesel gekregen van de ’’white-fella’’ die daar de dingen regelde. Na een praatje met die man te hebben gehad bleek dat wij eigenlijk niet in deze communities mochten komen en dat we de eerste touristen waren in 3 jaar tijd die de moed hadden verzameld om daar om diesel te vragen:-P hahaha weer een heeeeeele ervaring rijker. waarschijnlijk niet voor herhaling vatbaar maar achteraf keihard gelachen.

De weg vervolg naar het Northern Territory en daar weer een erg ruige dirtroad gepakt die menig auto kompleet uit elkaar zou hebben geschud maar onze Cruiser vond het alleen maar lekker natuurlijk. Die is hier voor gemaakt. In de middag zijn we aangekomen bij een roadhouse waar je gratis naast mocht kamperen en waar we eindelijk even lekker konden douchen voor een paar dollar. Onze buurman op de camping was een real Aussie en aangezien ze hier allemaal van kamperen houden had hij een dikke landcruiser 4x4 met alles er op en er aan met een nog luxere offroad caravan er achter. Toen wij terug kwamen van hout zoeken voor het kampvuur begon Gideon het in stukken te zagen en stond de buurman ineens achter ons met een kettingzaag uit zijn fully equipped Toyota. Hahah, de Europeanen kunnen hier nogal wat leren over de gemakken bij het kamperen.
De volgende dag vroeg vertrokken om de zonsopkomst bij Ayers rock(Uluru) te zien en vervolgens de berg te beklimmen. De Aboriginals schijnen het niet leuk te vinden als je dat doet omdat ze zeggen dat die steen heilig is maar mijn respect voor die lui is het laatste jaar aardig gedaald doordat hun eigen gedrag dus die berg op klimmen was voor ons een must en het uitzicht was fantastisch. Een aanrader voor iedereen die hier ooit nog komt. We zijn daarna nog even bij de Olga’s wezen kijken wat ook een paar grote rode stenen zijn en toen maar weer terug gereden richting het roadhouse waar we gekampeerd hadden om de tank weer vol te gooien en op naar onze volgende stop te gaan. De Kings canyon. Na weer een een mooi nachtje kamperen de volgende ochtend daar een wandeling gemaakt en de zonsopkomst bekeken om vervolgens 300km dirtroad te pakken naar West MacDonnell national park. Dit was een soort van oase in de woestijn met super veel groen en kleine meertjes(waterholes). Smiddags in een relax tempo doorgereden naar Alice springs waar we wat boodschappen hebben gedaan en we nu op een camping staan om onze kleren te wassen en even wat dingen voor werk proberen te regelen.
En niet te vergeten, een verslag te schrijven natuurlijk. Het is de bedoeling dat we morgen weer wat verder naar t noorden rijden om langs de Devills marbels naar Kakadu National park te gaan maar daarover later meer als we dat weer beleefd hebben.
Ik hoop dat jullie allemaal optimaal genieten van het suuuuper zomerse weer en wij vinden het natuurlijk belachelijk dat zogauw wij niet in het lage land zijn het zulk weer is maarja, wij zullen de hitte nog wel weer krijgen als het hier weer zomer is. het is nu overdag ongeveer 20-25 graden dus we klagen maar niet denk;-)

Allemaal het beste en tot het volgende verhaaltje!!

Groeten van mij en Gideon.

• 08 Juli 2015 - 12:06

Ype Bonnema :

Prachtig verhaal.

• 08 Juli 2015 - 15:08

Michiel út Dokkum:

Raar taaltje maar mooi verhaaltje ;)

• 21 Februari 2017 - 20:03

Gert:

wil je nou een sticker

• 21 Februari 2017 - 20:03

Bianca:

ik wil wel een sticker

• 21 Februari 2017 - 20:04

Gert:

ik had het niet tegen jou bianca!!!! ik had het tegen klaas jan